Efter en längre tid av stagnerande och sjunkande arvoden till frilansar har vi insett att vi måste intensifiera opinionsarbetet för kvalitetsjournalistiken. Allt färre frilansar klarar sig på dagens arvoden.
I kontakter och intervjuer med medlemmar framträder en tydlig bild av att smärtgränsen är nära.
Många slutar, många går på knäna.
Därför inleder vi i dag den 6 november en kampanj – Rädda frilansen! – riktad till makthavare inom och utanför medierna samt mediernas ägare. Klicka på bilden till höger eller i menyn för att komma till vår kampanjsida.
Kampanjen använder sig i sin första fas främst av sociala medier och debattartiklar. Hashtagen är #räddafrilansen. Så här gör du för att sprida budskapet.
Vi är allvarligt oroade över kvalitetsjournalistiken och den funktion vi som frilansar fyller i demokratin. Att rädda frilansen handlar om att jobba för den noggranne, kreative och orädde frilansen. Det handlar om att säkra oväntade och genomarbetade historier och nyheter, om att vi får vara proffs som får tid att ta den där bilden som säger mer än 1000 ord, och skriva det som förklarar mer än 1000 bilder.
Det handlar om att rädda den yrkesgrupp som hittills har kunnat överleva på kvalitetsjournalistik, och som i allt högre grad måste jobba med annat.
Vi kommer under kampanjperioden även att anordna möten med medlemmar och fackligt engagerade personer i Journalistförbundets andra delar.
/Arvodeskampanjgruppen och Frilans Riks