Så går vi vidare efter arvodeskampanjen

Förra året avslutade vi med en arvodeskampanj som innehöll debattartiklar, möten och en sociala medier-kampanj. Läs mer om det här.

Vi i Frilans Riks-styrelsen vill nu dra nytta av den uppmärksamhet frågan har fått.

Vi har valt att prioritera två saker i kölvattnet av höstens arvodeskampanj.

1. Skicka ut en minirapport: “Best of Werne och arvodeskampanjen”

Den ska innehålla konkreta arvodesexempel gällande den mottagande arbetsplatsen, och intervjuer eller citat från frilansar, gärna kopplade till denna arbetsplats. Denna minirapport, som innehåller fakta från rapporten ”Frihetens pris” och vår arvodeskampanj, skickas till utvalda arbetsplatsklubbar, så att det blir tydligt att arvodesdumpning och underbudskonkurrens sker just på dessa arbetsplatser. Efter utskicket sker uppföljning med telefonsamtal. Vi arbetar nu fram en rapportmall som intresserade klubbar kan använda, om medlemmarna så vill. Kontakta Rickard Jakbo om du vill hjälpa till med detta, eller har förslag på en redaktion, vars arbetsplatsklubb är i behov av en minirapport.

 

2. Hjälpa till att starta nätverk/cirklar för frilansar som jobbar för samma medium

Vi startar grupper på liknande sätt som vi har gjort med nätverk kring Sydsvenskan eller Mittmedia men i permanent form så att de berörda frilansarna kan snacka ihop sig och dela erfarenheter samt gå ihop för förbättringar (med stöd från Journalistförbundets kansli och förtroendevalda).

Vårt danska systerförbund har arbetat på detta sätt i flera år, och har flera framgångar bakom sig. Vi skulle behöva hjälp av respektive arbetsplatsklubb och kansliet med att hitta personer och stötta nätverken. Kontakta Natacha López i vår styrelse om du vill veta mer eller vill engagera dig i detta.

Dessutom filar vi på flera nya debattartiklar och ser gärna klubb och medlemsinitiativ här.

Vi för också diskussioner med kansliet om hur vi kan bli skarpare och mer strategiska tillsammans.

 

Andra förslag vi vill genomföra:

När vi fått rull på ovan nämnda prioriterade punkter, vill vi gå vidare med några av dessa punkter.

  • Besöka redaktörer. Främst på de arbetsplatser som svarat på vårt tidigare utskick, och upplysa om arvodesnivåer och då ta med kortversionen av Wernes rapport. Vi har redan inlett denna typ av arbete genom att vi på ett möte med fokus på frilansfrågor träffat ett flertal fackliga redaktörer från fyra tidningar på LO Mediehus.
  • Utbildning av frilansar. En del av våra medlemmar behöver utbildas i synen på vad facket är och kan göra och framför allt i hur frilanskalkylatorn kan göra nytta. Vi måste se till att fler frilansare nyttjar våra redskap. Vi uppvaktar Servicebolaget om att ordna en “Så förhandlar du”-kurs. Kontakta Göran Schüsseleder, vår representant i Servicebolagets kursutskott, för att ge input eller få info.
  • Mer utbildning av arbetsplatsklubbsaktiva. Vi diskuterar med kansliet om hur de kan hjälpa till att utbilda förtroendevalda i arbetsplatsklubbarna om hur det funkar att sätta pris som frilans, i frilanskalkylatorn, frilansavtalen, frilansstrategin och vilka verktyg de kan använda som till exempel MBL, där möjlighet att förhandla om budget och lägga veto om oskäliga frilansintag finns.
  • Uppmuntra förtroendevalda frilansare och medlemmar, att höra av sig till arbetsplatsklubbar för att få information om lönenivå och berätta om hur villkoren för frilansarna ser ut.
  • Översätta de anställdas löner till F-skattarvode och sedan offentliggöra dessa (till exempel på sjf.se, frilansriks.se, eller på respektive företags infokanaler, som arbetsplatsklubbarna har tillgång till) för att bli mer transparent. I samarbete med arbetsplatsklubbar.

För att lyckas behöver vi din hjälp. Hör av dig till någon i styrelsen om du känner ett särskilt engagemang i någon av ovanstående punkter.

 

Tycker du att något saknas? Kolla här på idéerna som finns men inte har hittat sin form eller fått tillräckligt stöd ännu.

Flera av arvodeskampanjgruppens och dess föregångares idéer har av resursskäl inte blivit genomlysta eller bearbetade och ligger för närvarande i träda. De är möjliga att väcka liv i igen.

I idélådan finns bland annat följande:

Att välja ut ett par redaktioner och eller mediehus som är exemplariskt dåliga. Informationen skulle till exempel kunna spridas genom hashtaggen #skäms.

Att marknadsföra de positiva exempel vi kan hitta. Ge redaktörer och arbetsplatsklubbar goda argument för varför frilansbudgeten bör höjas.

Att gå igenom hur olika konsultyrken betalas, inklusive journalistens, och informera ut det på ett kampanjmässigt intressant sätt är ett annat förslag.

Kartlägga lyckade exempel på hur intäkterna har ökat och sprida detta till andra redaktioner. Det kan handla om smartare onlineannonsering och crowdfunding.

Skapa en ordlista för frilansar att sprida via sociala medier där fokus ligger på frilansaren som företagare och stärkandet av den professionella linjen i förhandlingen, där ord som kund, prislista, ta betalt och budget används för att inte hamna i underläge.

Sammanfattat av Rickard Jakbo

Lämna ett svar