Vinnare 2022

Varje år delar Frilans Riks ut priser till Årets frilans och Årets redaktör.

Årets frilans 2022
presskort årets frilans 2022

2022 går utmärkelsen Årets frilans till  Martin von Krogh, dokumentärfilmare och fotograf.

Juryns motivering: Martin von Krogh har genom åren visat oss konfliktområden, naturkatastrofer och utsatthet, inte sällan med vardagen som utgångspunkt. Från Gaza, Irak, Afghanistan till Fukushima, Haiti, Mali och Kenya. Han är inte bara där det händer, som nu i Ukraina, utan även där det hände, som då i Chile, i dokumentärfilmen De stulna barnen

Genomgående för Martins bilder, oavsett om de är rörliga eller ej, är att de håller högsta bildkvalitet. Men framför allt: de engagerar.

Årets redaktör 2022
presskort årets redaktör 2022

Årets redaktör 2022 är  Tom Knutson, tidskriften Advokaten.

Juryns motivering: Tom Knutson är alltid tydlig med vad han vill ha. Han skriver tydliga välformulerade briefer och är mån om att vara ett konstruktivt bollplank under processen. Tom är heller inte främmande för att tänka om ifall huvudvinkeln inte håller. Dessutom följer han frilansrekommendationen och är oftast frikostig med antalet timmar.

En av hans frilansar sammanfattar Tom som den mest kompletta redaktören hen jobbat med. Han är med andra ord väl värd utmärkelsen!