Vinnare 2014

Årets Frilans

Martin Schibbye, journalist och författare

Juryns motivering:

För att han, utöver ett enastående journalistiskt arbete, aldrig slutat prata om journalistikens villkor i allmänhet, och frilansjournalistens utsatthet i synnerhet. Han har tagit varje möjlighet att fortsätta berätta om värdet av det fria ordet och en utrikesjournalistik som tar sig bort från skrivbordet och ut i verkligheten. Martin Schibbye har under 2013 lyckats sätta fokus på vår bransch och vår verklighet samtidigt som han lyckats förmedla berättelser från en tillvaro vi tidigare knappt ens kunnat föreställa oss.

Årets Redaktör

John Swedenmark, kulturredaktör på tidningen Arbetet

Juryns motivering:

Det är allt för få redaktörer som förstår värdet av bra kulturjournalistik. Årets redaktör förstår inte bara det ekonomiska värdet, han förstår även vikten – och inte minst fördelarna – med att ha förtroende för de frilansjournalister han anlitar. Han lyssnar och diskuterar med frilansarna och inser att om de tycker att någonting är viktigt, ja då är det nog också något som är värt att skriva om. Och framför allt att läsa.

Årets jury bestod av frilansjournalisterna Peter Östborg (sammankallande/Frilans Riks styrelse), Göran Schüsseleder (Frilans Riks styrelse) och Emma Janke, Årets frilans 2013.