Vinnare 2013

Årets Frilans

Emma Janke, journalist och radioproducent

Juryns motivering:

För stort engagemang och driv både som som journalist och radioproducent och i ditt arbete för frilanskollektivet; Med stor noggrannhet skildrar du viktiga ämnen som hedersrelaterat våld och sexuella övergrepp. Förutom gediget hantverk i yrket har du också lagt ner mycket arbete för kollektivet då du under 2012 med starkt driv tog initiativ till att tillsammans med dina kollegor förhandla direkt med arbetsgivarna, vilket innebar en höjning av arvodena för P3 Dokumentär med 47-66 procent. Hårt arbete som måste belönas!

Årets Redaktör

Susanne Blick, chefredaktör tidningen Chefen i fokus

Juryns motivering:

Du förstår värdet i nöjda frilansar – du förstår vikten av att lämna besked snabbt på idéerna som skickas till dig, och kör med raka rör och glatt humör. Du är lättillgänglig, ger feedback på inlämnade texter och reportageförslag så att dina frilansjournalister kan utvecklas, samtidigt som du lämnar frihet och utrymme åt deras tankar och idéer. Dessutom – du förstår att bra journalistik inte kommer gratis, eftersom du följer Journalistförbundets frilansrekommendation.

Årets jury bestod av frilansjournalisterna Torbjörn Hallgren (sammankallande, Frilans Syd), Göran Schüsseleder (Frilans Riks styrelse) och Suzanne Vikström (Mälardalens frilansklubb)