Vinnare 2015

Årets Frilans

Bengt Eriksson, kulturjournalist och författare

Juryns motivering:

Han respekterar alla olika sorters kulturyttringar och recenserar ”fulkultur” med samma respekt som ”finkultur”. På det sättet öppnar han läsarens ögon för nya genrer i det till synes lokala perspektivet från Vollsjö. Dessutom har han en facklig inre kompass, kombinerat med en outtröttlig energi att vara just så obekväm som man måste vara för att fortsätta driva de komplexa frågor som vi brottas med. ”Varför gör ni så? Det är inte rätt!”, det faktum att frilansavtalen överhuvudtaget förhandlas nu är helt och hållet Bengt Erikssons förtjänst.

Årets Redaktör

Ingen

Juryns motivering:

Med bara en nominerad är det omöjligt att utföra ett juryarbete. Vidare anser vi att det inte ska vara möjligt att vinna bara för att ingen annan nomineras. Därmed inte sagt att den nominerade redaktören inte hade förtjänat att bli årets redaktör. Vi hoppas därför att hen nomineras nästa år igen.

Årets jury bestod av frilansjournalisterna Göran Schüsseleder (sammankallande/Frilans Riks styrelse), Nicole Kling och Martin Schibbye, Årets frilans 2014.