Frilans Riks årsmöte 2021
i sammanfattning

Den 29 mars genomförde Frilans Riks sitt första digitala årsmöte någonsin. Inte minst glädjande var att trots pandemi och den ovana mötesformen fanns fler medlemmar och ombud på plats än någonsin, ett femtiotal.

Det tekniska fungerade fint och vi var med några minuters marginal till och med klara före utsatt sluttid klockan 15. Detta tack vare ett eminent presidium där tidigare Riks-ordföranden Åsa Ohlsson höll i ordförandeklubban och Tora Gran från sektion Syd förde protokoll (protokollet läggs ut på hemsidan så fort det är justerat och klart). Tack Åsa och Tora!

Vi gladde oss också åt att ha Journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert med. I ett kort tal underströk hon frilansarnas betydelse för förbundet och uppmanade sektionerna att bjuda in henne för diskussion om frilansfrågorna. Tack Ulrika!

Sammanfattningsvis fick Frilans Riks grönt ljus för både verksamhetsberättelsen och ekonomin. Alla handlingar hittar ni och kan läsa här.

Grönt ljus fick också de sex motioner som kommit in till årsmötet. Årsmötet antog dem och skickade dem vidare till förbundsstyrelsen, och kongressen i oktober för att förhoppningsvis även antas där och intensifiera arbetet med frilansfrågorna.

Årsmötet antog också två uttalanden. Dels ett till stöd för våra belarusiska kolleger som har det minst sagt tufft nu, dels ett uttalande till förbundsstyrelsen att höja temperaturen i arbetet med EU:s upphovsrättsdirektiv. Uttalandena finns här:

Uttalande om EU:s upphovsdirektiv

Stöd till frilansjournalister i Belarus

Valberedningens förslag till ny styrelse innehöll förslag till en ändring. Maria Hansson Botin lämnade efter ett år och ett storartat arbete med bland annat corona-stödet – hon har fått anställning – till hennes plats föreslogs Johanna Lindqvist, Västerbotten.

Årsmötet gick på valberedningens förslag till styrelse för 2021-22.
Ordinarie ledamöter:

Ordförande Gert Lundstedt, Mälardalen (omval)
Kassör Hasse Hedström, Mälardalen (omval)
Sekreterare Henrik Simonsen, Östergötland (omval)
Leonarda Arcidiacono, Mälardalen (omval)
Bella Stenberg, Västra (omval)
Marja Beckman, Mälardalen (omval)
Gunilla Kracht, Syd (omval)
Göran Schüsseleder, Mälardalen (omval)

Suppleanter:
Hannah Ohlén Järvinen, Mälardalen (omval)
Johanna Lindqvist, Västerbotten (nyval)

Frilans Riks styrelse är valda av och för er medlemmar. Tveka inte att höra av er med förslag på vad som behöver göras och vad som kan göras bättre. Ni hittar våra kontaktuppgifter här.

Hälsningar och förhoppningar om ett starkt frilansfackligt år 2021-22.

Frilans Riks styrelse